Najszybszy parowóz świata

Niemiecki parowóz, należący do Towarzystwa LDC eV Cottbus, przyjedzie do stolicy Dolnego Śląska z Chemnitz wraz z wielbicielami kolejnictwa. W drodze do Wrocławia pokona ponad 300 kilometrów.

Organizatorem wyjazdu jest Sonderzugveranstaltungen Chemnitz wraz ze spółką PKP Cargo.

Historia na kółkach

Parowóz został zbudowany w 1939 r, jednak w 1961 r. został przebudowany na klasyczny parowóz pospieszny.

– Lokomotywa może rozwinąć maksymalną prędkość 180 km/h i z początku służyła tylko do testowania wagonów pasażerskich. Nigdy nie weszła do seryjnej produkcji ze względu na zbyt duże koszty – wyjaśnia Ryszard Boduszek z wrocławskiego Klubu Sympatyków Kolei.

Parowóz w celu zwiększenia mocy był przebudowywany.

– Zyskał olbrzymie koła o średnicy 2,3 metra, potrzebne do uzyskania odpowiedniej siły zamachowej cylindrów w tłokach silnika. Jest on napędzany nie węglem, lecz mazutem, czyli mieszanką oleju napędowego i ropy. W ten sposób parowóz przystosowano do bardzo szybkiej jazdy – wyjaśnia Boduszek.

Techniczne cudo swojej epoki

Na efekty nie trzeba było długo czekać. W 1972 r. podczas jazdy testowej legendarna lokomotywa rozpędziła się do ponad 182 km/h. Rekord nie został do dziś pobity przez żaden inny parowóz. W parowozie zastosowano również największa koła napędowe na świecie.

W 1980 r. parowóz został przeznaczony do celów muzealnych, choć ciągle był zupełnie sprawny. Od tej pory prowadzi pociągi specjalne i okolicznościowe. Na co dzień stacjonuje w saksońskiej parowozowni Nossen.

W marcu 2006 r. lokomotywa znalazła się na liście zabytków techniki.

Dane techniczne Lokomotywy parowej BR 18 201:
Układ osi: 2’C1′
Długość ze zderzakami: 25145 mm
Ciężar służbowy: 113,6 t , z tendrem 172,0 t
Prędkość max: 180km/h
Moc: 1581 kW
Średnica kół napędowych: 2300 mm
Ilość cylindrów: 3
Średnica cylindra: 520 mm
Ciśnienie kotła: 16,3 bar


Opublikowano

w

przez

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *